© 2017 Proudly created with webwavecms.com
Podstawowymi elementami dzieła muzycznego jest rytm oraz melodia. Rytm określa początek oraz długość trwania dźwięku, melodia wyłącznie jego wysokość/częstotliwość, choć potocznie przyjęło się określać zrytmizowaną melodię terminem melodia, co zresztą nie jest błędem.
Aby określić wysokość dźwięku potrzebujemy punktu odniesienia. Takim dźwiękiem jest dźwięk a1 o częstotliwości 440 Hz. Na taką częstotliwość strojone są instrumenty akustyczne oraz cyfrowe. Jeżeli byłeś na koncercie orkiestry symfonicznej to z pewnością zauważyłeś, że orkiestra zaczyna od strojenia się właśnie do dźwięku a1.
Wysokość dźwięków przedstawia się następująco:
… a – h – c – d – e – f – g – a – h – c – d – e …
Zwyczajowo zaczynamy od dźwięku c, ponieważ ciąg kolejnych dźwięków tworzy skalę durową. O samych skalach napiszę przy innej okazji. Od jednego dźwięku do drugiego najbliższego o takiej samej nazwie jest odległość oktawy, np. od c do kolejnego dźwięku c w górę lub w dół. Dla rozróżnienia dźwięków położonych w różnych miejscach na klawiaturze, została ona podzielona na oktawy:
A2 - H2 – oktawa subkontra
C1 - H1 – oktawa kontra
C - H – oktawa wielka
c - h – oktawa mała
c1 - h1 – oktawa razkreślna
c2 - h2 – oktawa dwukreślna
c3 - h3 – oktawa trzykreślna
c4 – h4 – oktawa czterokreślna
c5 – oktawa pięciokreślna
Dla przykładu dźwięk c1 czytamy – ce razkreślne, c – ce małe, c4 – ce czterokreślne, C1 – ce kontra, itd. Nieprawidłowe jest określenie dźwięku razkreślnego mianem cyfry, np. c1– ce jeden.
W oprogramowaniu muzycznym wygląda to jednak inaczej. Zobaczmy jak są określane dźwięki w jednym z najpopularniejszych programów typu DAW Studio One:
Widać wyraźnie, że podział na oktawy jest inny. W krajach anglosaskich oktawy są określane inaczej niż w Europie. Odpowiednikiem „środkowego” dźwięku c1 jest dźwięk C3. Pełna klawiatura wygląda następująco:
Prócz nazwy poszczególnych oktaw inna jest również nazwa jednego z dźwięków. Jak widać na poprzednich ilustracjach dźwięk h nazywany jest dźwiękiem B. Należy również zwrócić uwagę, iż wszystkie dźwięki pisane są wielkimi literami. W tym przypadku mówimy o dźwięku ce jeden, ce dwa, itd. Z tego powodu wcześniej podkreślałem, iż nazywanie dźwięku c1 (ce razkreślnego) dźwiękiem ce jeden (C1) wprowadza w błąd.
Do omówienia znaków chromatycznych przyda nam się termin półtonu.
Półton – najmniejsza odległość (interwał) pomiędzy dwoma różnymi dźwiękami. Mówiąc prościej, są to dwa sąsiadujące ze sobą klawisze na klawiaturze fortepianu.
Istnieją trzy podstawowe znaki chromatyczne, są to:
krzyżyk - podwyższenie dźwięku o pół tonu
bemol - obniżenie dźwięku o pół tonu
kasownik - unieważnienie poprzedniego znaku chromatycznego
Powyższe znaki chromatyczne stosuje się wyłącznie w zapisie nutowym i umieszcza przed nutą, która ma być zmieniona. Nazewnictwo dźwięków chromatycznych jest następujące:
Do dźwięków z krzyżykiem, czyli podwyższonych o pół tonu dodajemy końcówkę -is.
cis – dis – eis – fis – gis – ais – his
Do dźwięków z bemolem, czyli obniżonych o pół tonu dodajem końcówkę -es, z paroma wyjątkami.
ces – des – es – fes – ges – as – b
e z bemolem = es – nie ees, a z bemolem = as – nie aes, h z bemolem = b – nie hes.
W krajach anglosaskich dźwięki z krzyżykiem opisuje się dodając słowo sharp (tł. krzyżyk), dźwięki z bemolem dodając słowo flat (tł. bemol). Dla przykładu:
C3 sharp = cis1
G4 flat = ges2
B3 flat = b2
B3 = h1
Dźwięki ze znakiem chromatycznym nie występują na klawiaturze fortepianu wyłącznie na czarnych klawiszach. Dźwięki podwyższone eis i his oraz dźwięki obniżone fes i ces występują na klawiszach białych. Poniższy rysunek przedstawia położenie dźwięków z krzyżykami na klawiaturze:
Kolejna grafika przedstawia dźwięki z bemolami:
Jak można zauważyć poszczególne klawisze mogę odpowiadać za kilka dźwięków, np. cis i des, e i fes, f i eis, gis i as. Dźwięki nazywane inaczej, lecz brzmiące tak samo nazywamy dźwiękami enharmonicznymi. Prawidłowe nazewnictwo takich dźwięków związane jest z zasadami harmonii systemu dur-moll i w każdym przypadku prawidłowa jest tylko jedna nazwa takiej wysokości dźwięku. Dla przykładu akord c-moll składa się z c – es – g, zapisanie go jako c – dis – g jest błędne.